RO: Dr. Orna Farrell este profesor asistent specializat în educație online și mixtă la Dublin City University (DCU). Orna deține un doctorat în educație la Trinity College Dublin.

În prezent, Orna este șeful unității de educație deschisă de la Universitatea Dublin City, care oferă programe online studenților din afara campusului prin intermediul platformei DCU Connected. În perioada 2020-21, Orna a condus Unitatea de proiectare a învățării digitale, creată pentru a sprijini pivotul DCU către învățarea hibridă din cauza pandemiei de Covid-19. Din 2017-2020, a fost președinte al programelor DCU Connected Online Humanities.

Lucrează în cadrul Institutului Național pentru Învățare Digitală al DCU. Interesele de cercetare ale lui Orna includ pedagogia online, succesul și implicarea studenților online, eportfolio și practica educațională deschisă. Ea are un record de publicații în creștere în domeniile sale de interes, inclusiv o gamă largă de capitole de carte, articole de jurnal, prezentări invitate și lucrări de conferință. Ea a publicat în reviste de rang înalt, cum ar fi Distance Education, Journal of Interactive Media in Education, Research in Learning Technology și International Journal of Educational Technology in Higher Education. Dr. Farrell este editor al revistei online cu acces deschis The Irish Journal of Technology Enhanced Learning.

 În contextul irlandez, dr. Farrell a fost investigatorul principal al recentului Forum național pentru îmbunătățirea predării și învățării în învățământul superior, finanțat de proiectul #Openteach: dezvoltare profesională pentru educatorii online deschiși. Anterior, Orna a fost membru al proiectelor Y1 Feedback și Student Success Toolbox, finanțate tot de Forumul Național Irlandez.

Orna este implicată în două proiecte finanțate de UE în prezent. În primul rând, ea este investigatorul principal DCU pentru Proiectul Encore+ European Network for Catalysing Open Resources in Education, care își propune să creeze o rețea europeană care sprijină inovarea și antreprenoriatul cu Open Educational Resources (OER) și implică un parteneriat cu: Consiliul Internațional pentru Educație deschisă și la distanță, Universitatea Cooperativă de Stat din Baden-Wuerttemberg, Universitatea Deschisă, Universitatea Internațională din La Rioja, Fondazione Politecnico di Milano.

În al doilea rând, Orna este membru al echipei DCU pentru BUKA: Better Universities and Knowledge for All – Advancing equity and access the superior education through open and distance learning. Acest proiect își propune să permită un acces sporit la învățământul superior pentru persoanele din regiunile rurale și îndepărtate, precum și pentru cei cu diverse din Malaezia, Filipine și Indonezia.

Dr. Farrell este implicată într-o serie de rețele irlandeze și europene în domeniul educației digitale, online și deschise. Ea este un membru activ al rețelei de învățare digitală NIDL. Orna este membru fondator al Eportfolio Ireland, o rețea profesională de învățare formată din practicieni și cercetători eportfolio. Ea este președinte adjunct al comitetului Rețeaua de cadre universitare și profesioniști (NAP) europeană la distanță și e-learning (EDEN).


EN: Dr. Orna Farrell is Assistant Professor specializing in online and blended education in Dublin City University (DCU). Orna holds a PhD in Education from Trinity College Dublin.

Currently, Orna is Head of the Open Education Unit at Dublin City University, which provides online programmes to off campus students through the DCU Connected platform. From 2020-21, Orna led the Digital Learning Design Unit, created to support DCU’s pivot to hybrid learning due to the Covid-19 pandemic. From 2017-20, she was Chair of the DCU Connected Online Humanities programmes.

Working within DCU’s National Institute for Digital Learning. Orna’s research interests include online pedagogy, online student success and engagement, eportfolio and open educational practice. She has a growing publication record in her fields of interest, including a range of book chapters, journal articles, invited presentations and conference papers. She has published in high ranking journals such as Distance Education, the Journal of Interactive Media in Education, Research in Learning Technology, and the International Journal of Educational Technology in Higher Education. Dr Farrell is an editor of the open access online journal The Irish Journal of Technology Enhanced Learning.

In the Irish context, Dr Farrell was principal investigator of the recent National Forum for the Enhancement of Teaching and Learning in Higher Education funded project #Openteach: professional development for open online educators. Previously Orna was a member of both the Y1 Feedback and Student Success Toolbox projects also funded by the Irish National Forum.

Orna is involved in two EU funded projects currently. Firstly, she is the DCU Principal Investigator for the Encore+ European Network for Catalyzing Open Resources in Education Project, which aims to create a European network that supports innovation and entrepreneurship with Open Educational Resources (OERs) and involves a partnership with: The International Council for Open and Distance Education, Baden-Wuerttemberg Cooperative State University, The Open University, International University of La Rioja, Fondazione Politecnico di Milano.

Secondly, Orna is a member of the DCU team for the BUKA: Better Universities and Knowledge for All – Advancing equity and access to higher education through open and distance learning. This project aims to enable increased access to higher education for people in rural and remote regions as well as those with diverse in Malaysia, the Philippines and Indonesia.

Dr Farrell is involved in a number of Irish and European networks in the area of digital, online and open education. She is an active member of the NIDL digital learning network. Orna is a founding member of Eportfolio Ireland, a professional learning network of eportfolio practitioners and researchers. She is deputy chair of the European Distance and E-Learning (EDEN) Network of Academics and Professionals (NAP) committee.