Dr Mairead Nic Giolla Mhichil este profesor și sef de catedră la Ideas Lab la Institul National De Educație Digitala. Aceasta preda limba irlandeză la Universitatea din Dublin. Un lucru care este foarte interesant despre acestă universitate este că au un proiect cu focusul pe subiectele umane digitale, și că lucrează foarte mult in domeniul folclorului cu parteneri precum comisia Departamentului pentru folclor din minister și alte universități precum UCD(Colegiul Universitar Dublin).
Unul dintre lucrurile pe care le-au urmărit atunci
când au dezvoltat acest proiect a fost ,
el a fost dezvoltat pe o co-finanțare împreună cu Departamentul de cultură,moștenire
culturala și bunăstare din Irlanda și vizează o dezvoltare pe 30 de ani în ceea
ce privește limba irlandeza.
Limba irlandeză este prima limbă a țării,însă este vorbită zilnic doar de o parte mică a populație din Irlanda. Majoritatea oamenilor din Irlanda se identifică ca irlandezi,dar nu vorbesc irlandeza,deoarece acesta e o limbă comună pentru o minoritate din populație. Această minoritate devine urbanizată prin mutarea în orașe mari , mai ales din coasta de vest a Irlandei. Se dorește o urbanizare a limbii mai ales în marile orașe precum Dublin, Arcklow, Galway și în partea de nord în Belfast și Derry , pentru a deveni cât mai mult comunități de vorbitori de limba irlandeză.
Pentru a respecta limba irlandeză,Irlanda a fost întotdeauna o țară din care s-a emigrat, și inclusiv și acum,și din cercetările noastre sunt foarte mulți oamenii care susțin că au rădăcini și moștenire irlandeze, în toată lumea. Irlandeza este o limbă celtică, și a fost exportată peste tot în lume. Prima dată când s-a întâmplat asta a fost în timpul Marei Foamete(The great Famine),iar acum emigrează în principal din motive economice, cel mai mult către SUA și UK, dar de asemenea și către Australia, Noua Zeelandă și Canada. În mare,oriunde ai merge se poate să te întâlnești cu o persoana cu moștenire irlandeză.
Cine învață limba irlandeză online?
Atunci când au creat MOOC-ul Irish 101 pe FutureLearn, grupul țintă urmărit a fost diaspora irlandeză de pe mapamond, dar din această mare mulțime de emigrați, există foarte mulți oameni care și-au păstrat cât de mult moștenirea irlandeză. Cei mai mulți participanți la curs au fost din SUA și UK,țări cu populații crescute de irlandezi emigrați,însă surpriza a venit de la un număr ridicat de persoane din Rusia sau care au accesat cursul pentru a învăța irlandeza. În Singapore și pe coastele Africii interesul pentru această limbă provin sigur de la misionari irlandezi care au călătorit spre aceste țări în epoca colonialistă,dar de asemenea pot fi și persoane care au emigrat către aceste țări.
Statisticile acestor cursuri sunt destul de interesante, despre oamenii care le parcurg,cine sunt, de unde vin, și cel mai interesant aspect este vârsta, peste 28% dintre participanți au peste 65 de ani iar 23% au între 56-65 ani. Este un fenomen deoarece sunt obișnuiți ca MOOC-urile și cursurile online în general să fie pentru oamenii tineri,care vor să învețe pentru ei înșiși sau pentru certificări. Oamenii mai în vârstă generează un engagement mult mai mare față de cursuri astfel încât la unul dintre cursuri care poate fi parcurs în 3 până la 6 săptămâni avem peste 3000 de comentarii prin diferite secțiuni de la participanți . Acesta a însemnat o cantitate mare de metadate de procesat însă a oferit informații valoroase despre cei ce învață,cum învață și despre contextul lor cultural și ce legătură au cu Irlanda. În acest curs există și foarte multă cultură,pe lângă limba irlandeză,tratează muzica irlandeză, dansul irlandez și alte elemente de moștenire culturală. Prin activitățile de finalizat în curs se află despre ce oamenii de pe glob cred și înțeleg despre limba irlandeză ,cât și despre cultura inovată irlandeză.
Informațiile prezentate în curs au fost foarte alese specific și sunt rapid diseminate mai departe ca un trend și se observă că interesul cursanților crește astfel încât au devenit parte dintr-o comunitate extinsă pe Facebook dedicată irlandezilor.
Învățarea unei limbi online nu este ușoară,deoarece se recomandă clase mici,însă online ai parte de mii de participanți. Ca metodă pedagogică s-au utilizat îndeplinirea de mici sarcini, nano-sarcini, care să aducă mici succese și care să dea senzația de explorare prin joacă. Important este să îi faci pe oameni să vorbească,să se obișnuiască cu tonalitatea și felul limbii , deoarece nu mulți înțeleg cât de diferită este de limba engleză, cu care o asociază.
O altă provocare a fost găsirea unui template de design potrivit pentru un cursant informal adult, iar pentru asta s-au desfășurat foarte multe teste de uzabilitate care au oferit foarte mult feedback pe ceea ce funcționează și ceea ce nu. Profesori au fost foarte dedicați și implicați astfel încât au reacționat prompt și corect față de acest feedback.
Foarte mult din acest feedback a fost publicat deoarece nu este util doar pentru învățarea limbii irlandeze,sau a unei limbi, ci este util pentru a învăța într-un mediu ostil.
Analiza motivațională din spatele realizării cursului de limbă irlandeză,chiar dacă limba nu îți este moștenire culturală, a fost interesantă pentru realizatori. Pentru irlandezi, chiar dacă doar o minoritate încă vorbește limba, există o conexiune legată de națiune, opinia publică a populației Irlandei despre limba irlandeză este una pozitivă . Însă asta nu se transferă automat în dorința acestora de a o învăța sau folosi. Motivația oamenilor din Irlanda de a învața limba irlandeză, ține uneori de rușine sau uneori de o dorința avută dintotdeauna,însă nu au avut șansa. Acest curs chiar le dă o oportunitate de a împlini asta. Unele motive pot ține de respectul pentru strămoși, conexiunea cu partea vârstnică a familiei pentru a-i înțelege.
Un alt punct important este că Irlanda a fost și un loc în care s-a imigrat mult, și prin acest curs,imigranții veniți doresc să învețe limba locală. Aceste cursuri reprezintă un mod foarte pozitiv de a se implica în cultura irlandeză și de a o înțelege.
Pe partea de muzică irlandeză, oamenii citesc informațiile și apoi merg și ascultă muzica despre care s-a vorbit în curs, oferă un feedback despre preferații lor. În curs există o gama variată de la U2 până la elemente vechi,tradiționale de muzică celtică.
Un element important al cursurilor susținute de Ideas Lab este că oameni parcurg un curs și apoi trec la următorul legat de cultura irlandeză. De obicei,atunci când oamenii vor să urmeze un MOOC din o varietate de motive, iar când obiectivele le-au fost îndeplinite nu mai continuă cu o aprofundare. Însă la MOOC-urile despre cultura irlandeză participanții aprofundează,obiectivele lor modificându-se pe parcurs,devin dinamice, în timp ce motivația poate să rămână statică, ei realizează că își doresc să fie mai implicați și să afle mai multe.
În urma acestui curs au aflat că există foarte mulți oameni care își doresc să învețe limba irlandeza, că aceasta este o limbă globală și că noi metode trebuiesc dezvoltate pentru a se potrivi diferitelor tipuri de participanți care vor să învețe. Prin abordarea foarte socială și inovativă foarte mulți participanți au fost foarte implicați,și deși se crede că online-ul duce lipsă de interactivitate umană,dar aceasta poate fi exclus printr-o comunitate mare și implicată, dornică de a învăța.